Medzi metódami starostlivosti o postavu a zdravie je možné rozlíšiť veľa činností. Niekto si vyberie posilňovňu, iný uprednostňuje beh alebo jazdu na bicykli. Existuje však činnosť, ktorú úplne podceňujeme: chôdza. Ako sa ukázalo, každodenné prechádzky sú niečo, čo ľahko podceňujeme.

Nespájame to koniec koncov s ťažkým tréningom vo fitnes klube alebo s joggingom, po ktorom sa lejeme potom. Toto je nesprávne myslenie. Denná dávka pohybu v podobe jednoduchej chôdze je rovnako dôležitá a môže byť veľkým opatrením pri predchádzaní obezite a rozvoju civilizačných chorôb. Čo nám dá známych 10 000 krokov za deň a ako to zmerať?

Prečo to stojí za to?

Mód merania krokov nie je náhoda. Postupom vývoja technológie trávime čoraz viac času sedením, čo znamená, že každá dávka pohybu má v zlate zlatú váhu. Dnes sedíme nielen pred televízorom, ale pracujeme v kancelárii, cestujeme mestskou hromadnou dopravou a trávime voľný čas pred konzolou. Môže vás teda lákať povedať, že sedíme, pracujeme, odpočívame a užívame si zábavu. Cestovanie nevyžaduje „stretnutie“ s priateľmi – môžeme vás pohodlne kontaktovať pomocou komunikátora alebo videohovoru.

Berúc do úvahy tieto aspekty, kroky merania sa stávajú akýmsi „protijedom“ na lekársky predpis. Poskytuje nám skutočný obraz o našej aktivite počas dňa a informuje vás, či sedíme príliš veľa. To je dôležité, pretože práve každodenná činnosť má najväčší vplyv na našu výkonnosť, kondíciu a dobré zdravie. Tri niekoľko desiatok minút trvajúce tréningy v telocvični nie sú schopné vyrovnať týždennú sedáciu.

Kde bola móda pre 10 000 krokov?

Aj keď sa zdá, že móda merania krokov bola vynájdená v posledných rokoch, je v skutočnosti oveľa staršia. Bola vynútená v šesťdesiatych rokoch v Japonsku (vrátane olympijských hier v Tokiu) ako forma fyzickej aktivity pre všetkých. Chôdzu ako formu športu využívali Japonci dávno predtým, ako začala móda severskej chôdze.

Táto aktivita si získala popularitu vydaním krokomerov s názvom „man -po-kei“. Jeho názov znamenal iba „10 000 krokov“, a preto je toto číslo v súčasnosti najbežnejšie. V dnešnej dobe úlohu krokomerov prebrali smartphony, športové pásma, monitory aktivity a inteligentné hodinky.

10 tisíc krokov? Alebo možno viac?

Ako sme spomínali, týchto 10 tis. kroky sú iba pomyselnou hodnotou. Často sa spomína aj 8 tisíc. alebo 12 tisíc Napokon nejde o to, držať sa konkrétneho čísla, ale o povzbudzovanie ľudí, aby chodili každý deň. Niektorým to bude stačiť na presun 8 000. krokov, čo sa opakovane dokázalo vo výskume.

Iní, aby si mohli všimnúť účinky zlepšenia zdravia alebo straty telesného tuku, budú musieť ísť až na 15 000. krokov. Stojí za to prispôsobiť ho vášmu vlastnému životnému štýlu, pracovným povinnostiam a povinnostiam v domácnosti. Niektoré druhy práce, napríklad na výrobnej linke, zahŕňajú pomerne malý počet krokov a nebudeme tvrdiť, že sú ľahké a zábavné.

Čo nám dá priechod 10 000. kroky?

Hlavnou úlohou tejto výzvy je udržiavať telo v dobrej kondícii. Dlhodobé sedenie je pre telo oslabujúce. Poloha v sede uprednostňuje kontraktúry a svalovú slabosť, čo zhoršuje našu efektivitu. Okrem toho môže spôsobiť mnoho civilizačných chorôb vrátane arteriálnej hypertenzie a obezity.

Ísť denne na diaľku je skvelý spôsob, ako sa aktivovať, spáliť niekoľko stovák kilokalórií, okysličiť organizmus a zlepšiť náladu. Je dokázané, že každodenné prechádzky môžu zlepšiť zdravie kardiovaskulárneho systému a znížiť riziko vysokého krvného tlaku a aterosklerózy. Chôdza navyše pomôže zabezpečiť správnu hladinu glukózy v krvi, znížiť riziko osteoporózy, zlepšiť fungovanie nervového systému a okysličiť bunky tela.

Budú tiež oveľa menej stresujúce pre kĺby a chrbticu ako beh alebo jazda na bicykli. Nemožno zabudnúť ani na psychologický aspekt. Po prechádzke sa cítime živo, šťastne a lepšie zaspávame, takže niekoľko desiatok minút dlhá večerná prechádzka nemá takmer nič iné ako pozitívne veci.

Je chôdza dobrý spôsob spaľovania tukov?

Mnoho ľudí si kladie otázku, či má prekonanie 10 000 krokov vplyv na chudnutie. Odpoveď je zrejmá: áno, má. Každá činnosť je koniec koncov spojená s hospodárením s energiou, a teda so spaľovaním kalórií. Je však potrebné objasniť, že vplyv na výdaj energie nie je rovnaký ako tréning zameraný výlučne na spaľovanie tukov.

Chôdza vám pomôže schudnúť zvýšením kalorických potrieb vášho tela. To znamená, že vďaka nim môžeme dosiahnuť alebo prehĺbiť kalorický deficit, ktorý je základom chudnutia. To však neznamená, že nasmerujú metabolizmus na spaľovanie tukov (lipolýzu) a z dôvodu nízkej účasti anabolických hormónov nebudú mať ochranný účinok na svaly.

Ak chceme v prvom rade schudnúť, samotná chôdza sa s najväčšou pravdepodobnosťou ukáže ako nedostatočná. V takom prípade bude prvým krokom príprava vyváženej stravy s kalorickým deficitom a zavedenie tréningového plánu s väčším dopadom na spaľovanie tukov, ako je intervalový tréning, silový tréning alebo kardio.

Zanechať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *